Just 13!

Berumur pada 13 tahun.

Aku masih ingat.Menjadi pelajar yang berada dalam kelas Rancangan Khas bukan nya mudah.Semua orang memerhatikan kau.Sebab masa tu kita orang adalah batch pertama untuk Rancangan Khas di sekolah tu.Apa saja yang berkaitan dengan akademik.Kau kena cemerlang.Tak lupa juga dalam perangai.Kalau buat benda macam orang lain buat.Kau akan jadi bahan.Perangai kau tak boleh pelik.Budak pandai kena ada perangai seperti seorang detektif atau penceramah yang sangat berilmiah.Are you nuts?We're just thirt-e-e-n.Baru belajar nak menulis pakai pen.

Waktu tu memang sangat payah.Sebab kononnya, kita orang dipilih berdasarkan keputusan UPSR yang terbaik.Padahal tak adalah terbaik sangat pun.Nampak kesungguhan mereka untuk menjadikan kita orang lebih kehadapan.Aku maksudkan.Cemerlang dalam akademik.Tapi bila kita orang lembab sikit.Mulalah ada seorang cikgu ni, membuka mulut di belakang kita orang di hadapan guru-guru lain.Guru yang tak mengajar kelas kita orang pun jadi tahu perangai dan setiap kemunduran kami.
Dan guru tu gelarkan kami, "BODOH SOMBONG". Dah lah tak tahu, tapi tak nak bertanya.Berlagak nak tahu pulak.Terlalu banyak spekulasi dan tanggapan.Berniat baik tapi tak tahu mana cara yang betul.

Bayangkanlah.Baru berumur 13 tahun.Baru melangkah ke alam memegang pen.Boleh bayangkan?
Hidup kau dikecam sedangkan kau baru nak melihat dunia baru.

Sedikit tekanan itu boleh.Tapi kalau terlebih dan syok sendiri.Orang boleh jadi skema.Tiada ceria.Tiada minda yang terbuka.Kau faham?
Hidup dalam tekanan adalah memenatkan.

-------------------------------------------------------------------------------
Aku harap bakal anak aku nanti, masih boleh tertawa menghadapi tekanan "dunia" walaupun baru berusia 8 tahun.
Tak dapat bayangkan.Ketika itu kejamnya "dunia".

0 comments:

Jigsaw Youth 2010